Veldexcursie biodiversiteit Zuid-Europa

Zou je planten en insecten willen leren herkennen in het veld? In deze cursus leer je de families en belangrijke geslachten (met name bij planten) uit elkaar houden op basis van kenmerken die je met een 10 maal vergrotende loep in het veld kunt zien. De groepen die behandeld worden, zijn afhankelijk van wat er tijdens de veldexcursies wordt gevonden: we proberen 150 planten- en 150 diertaxa te laten zien. Om dit mogelijk te maken, organiseren we deze 10-daagse excursie in Zuid-Frankrijk, in Les Landes en de Pyreneeën (maar andere bestemmingen zijn ook mogelijk). We gaan met kleine groepen (maximaal 16 deelnemers) en kamperen op verschillende campings. We proberen flexibel te blijven in de plaatsen die we bezoeken, rekening houdend met het weer.

Tijdens de excursie naar Zuid-Europa proberen we zo veel mogelijk biodiversiteit te zien te krijgen, zowel in het water als op het land, in het laagland en de bergen.

’s Nachts worden veel insecten aangetrokken door licht waar veel uv-straling vanaf komt.

Behalve nachtvlinders, komen ook sprinkhanen, haften, schietmotten en bijvoorbeeld waterwantsen op het doek.

Cursusinformatie

Duur: 10 dagen