Over leven met lange tanden, blindzakken en maagbanden in de vogelwereld

Ter ondersteuning van de productie van onze anatomische vogelatlas, bieden wij een avond- of dagdeel vullend programma waardoor u nooit meer op dezelfde wijze naar vogels zult kijken. We keren de vogelwereld binnenstebuiten op zoek naar de specifieke kenmerken van vogels en eigenschappen die specifieke soorten uniek maken. In het eerste deel presenteren we de herkomst, soortenrijkdom en essentiële kenmerken van vogels. Na de pauze zullen we de unieke eigenschappen zien waarmee soorten overleven en in hun voedselbehoefte voorzien. Daarna kunt u zelf als onderzoeker aan de slag en de uitwendige anatomie van dode vogels met elkaar vergelijken en de verschillen kunnen koppelen aan verschillen in hun levenswijze. Een unieke gelegenheid om uilen, spechten, gierzwaluwen en andere soorten van heel dichtbij te bekijken. Ga op zoek naar oorflappen, vlieghuiden en veerkammetjes, zonder gevaar voor krassende klauwen en pikkende snavels!

Onze anatomische vogelatlas heeft tot doel kenmerken van vogels die samenhangen met hun leefwijze te ontdekken, in getallen te vangen, fotografisch vast te leggen en dit te ontsluiten voor het grote publiek door publicatie van de atlas. Een dergelijk overzichtsboek bestaat nergens in de wereld en dit is dus een uniek, maar zeer tijdrovend project. Behalve het beantwoorden van vragen, hopen we ook nieuwsgierigheid te prikkelen, de bewondering voor natuur te stimuleren en indirect een groter draagvlak voor natuur- en milieubescherming te creëren.

Nachtzwaluwen jagen in de nacht op vliegende insecten. Hiervoor hebben ze verschillende uitwendige aanpassingen.

Om naast de grote bek het vangoppervlak verder te vergroten en tegelijkertijd de ogen te beschermen, hebben nachtzwaluwen stijve haarvormige veren naast hun snavel.

Nachtzwaluwen hebben een kammetje aan de middenteen van hun poten. Mogelijk gebruiken ze het om insecten die in hun kopveren verstrikt raken uit te kammen.

Gebruikte vogels

De dode vogels, die in deze cursus gebruikt worden, zijn verkeer-, weer- en raamslachtoffers. In enkele gevallen betreft het dieren die een natuurlijke dood zijn gestorven bij kwekers. Er worden dus geen dieren moedwillig gedood of gefokt en er worden ook geen dode dieren gekocht.

Cursusinformatie

Duur: halve dag / avond

Plaats: op lokatie

Docenten:
Dr. Arnold van den Burg
Kas Koenraads

Sponsoring

Deze cursus wordt aangeboden aan sponsoren van de productie van de anatomie atlas. Klik hier voor informatie hoe u sponsor kunt worden!