Vies groen (boek)

Stikstofdepositie is één van de grootse milieuproblemen die de biodiversiteit in Nederland bedreigen. De bekendheid van dit probleem bij het publiek is echter gering omdat ‘de effecten van stikstofdepositie zo onzichtbaar zijn’. De effecten zijn echter wel zichtbaar, als je maar weet waar je precies op moet letten. In dit boek gaan laten we zien welke effecten van stikstofdepositie direct zichtbaar zijn en hoe leefgemeenschappen worden omgevormd onder invloed van stikstofdepositie. Het boek is grotendeels gebaseerd op de resultaten van ons onderzoek naar de invloed van stikstofdepositie op de natuur.

Stikstofdepositie en bodemverzuring zijn belangrijke ingrediënten bij de eikensterfte die nu in Nederland optreedt.

Baardmossen kwamen vroeger ook algemeen in Nederland voor, maar door milieuvervuiling zijn ze al decennia zo goed als volledig verdwenen. Sommige soorten korstmos verdwijnen als gevolg van stikstofdepositie, maar er zijn ook soorten die er juist van profiteren.

Als gevolg van stikstofdepositie, neemt de groeien van algen sterk toe. Een feest voor dieren die van algen leven en vraatsporen achterlaten op de garagedeur. Deze sporen worden veroorzaakt door springstaartjes.

Auteur:
Arnold van den Burg