Ecomorfologische atlas van Europese vogels (boek)

Onze anatomische vogelatlas heeft tot doel kenmerken van vogels die samenhangen met hun leefwijze te ontdekken, in getallen te vangen, fotografisch vast te leggen en dit te ontsluiten voor het grote publiek door publicatie van de atlas. We kijken zowel naar de uitwendige als de inwendige anatomie en eenieder die dit boek leest (en vooral ook doorkijkt!) zal nooit meer op dezelfde manier naar vogels kijken .Een dergelijk overzichtsboek bestaat nergens in de wereld en dit is dus een uniek, maar zeer tijdrovend project. Behalve vragen te beantwoorden, hopen we ook nieuwsgierigheid te prikkelen, de bewondering voor natuur te stimuleren en indirect een groter draagvlak voor natuur- en milieubescherming te creëren.

We zoeken sponsors voor deze productie

We bieden een avond- (of dagdeel-)vullende cursus voor sponsors (zie de sponsorinformatie). De cursus staat hier beschreven.

Vroege Vogels radio besteedt aandacht aan de ecomorfologische atlas

Op zondag 3 september 2017 hebben we in de radio-uitzending van Vroege Vogels onze Ecomorfologische Vogelatlas mogen toelichten! Wat voor aanpassingen hebben vogels en wat is de relatie tussen deze eigenschappen en hun leefwijzen? Aan de hand van een 20-tal vogels hebben we dit live in de studio kunnen toelichten. Luister de uitzending terug via http://www.nporadio1.nl/vroege-vogels onder het kopje "Eerste anatomische vogelatlas"

Uilen hebben een bijzondere anatomie, met aanpassingen aan allerlei aspecten van hun nachtelijke levenswijze.

Zo hebben bosuilen grote, naar vorengerichte ogen, die de breedte van schedel bepalen. De hersenen zijn hiermee vergeleken relatief klein. De overige ruimte wordt opgevuld door licht, maar stevig, sponsbeen.

Het maag-darmstelsel van de bosuil heeft een maag die enorm in omvang kan toenemen als er een aantal muizen in zit. Ook hebben uilen grote blindzakken aan hun darmen, waar bacteriën de stikstof uit urinezuur gebruiken om nieuwe aminozuren van te maken.